واقعیت بازی معامله گری چیست ؟ چرا بسیاری بدنبال یک آموزش معجزه آسا هستند ؟ اصلا چنین آموزشی وجود دارد که بتوانیم با آن بصورت مدوام کسب سود نماییم ؟

قطعا ترید یا معامله در بازار های مالی توجه شما را به خود جلب کرده و دنبال رمز موفقیت در این حوزه هستید! پیش از صحبت در این زمینه باید بگویم که منتظر معجزه بدون کسب تجربه و مهارت و همچنین صرف زمان کافی برای معاملاتتان نباشید . با هیچ آموزشی نمی توانید یک شبه ثروتمند شوید. اما چرا ؟ در شبکه های اجتماعی یا چنل های آموزشی عموما اینگونه صحبت می شود که اگر دنبال پولدار شدن هستید آموزش ببینید و یا الگوی رفتاری خاصی را دنبال کنید . قطعا شروع هر کاری نیازمند آموزش ، مطالعه ، تمرین و اقدام است تا تجربه بدست آمده مسیر موفقیت شما را هموار سازد . اما پکیج های آموزشی نمی توانند شما را پولدار کنند . شاید حتی گاها نمایشی دلچسب برای جلب اعتماد و توجه شماست . خب این یعنی آموزش دیدن بیهوده است و راه بهتری برای موفقیت در معاملات روزانه وجود دارد ؟ برای پاسخ دادن به این سوال اجازه دهید برخی از موضوعات را بررسی کنیم !

روش درست ترید

بازار چیست ؟

اغلب معامله گران بازار را با تغییر قیمت می شناسند. با استفاده از نمودار بخش هایی از عملکرد قیمت را که به نظرشان بی اهمیت است فیلتر می کنند و فقط به قسمت های مهم و تغییرات اساسی توجه می کنند که معمولا توسط الگو ها و اندیکاتورها نشان داده می شوند. می توان گفت که این معامله گران معلول را معامله می کنند و علت تغییر قیمت و ماهیت واقعی بازار را در نظر نمی گیرند. ماهیت واقعی بازار تصمیم هایی است که معامله گران می گیرند. تصمیم معامله گران جریان سفارشات بازار را شکل می دهد و اثر آن ، حرکت قیمت است. 

در واقع تغییرات بازار و الگو های بوجود آمده معلولی از علت اصلی تغییرات هستند . حال خودتان فکر کنید معامله بر اساس معلول بازار میتواند سودآوری داشته باشد؟ اتفاقات شکل گرفته اند و روند صعودی و نزولی در جریان است ، چه بسا نقطه ای که حرکت شدید بازار را می بینید فرصتی برای پایان دادن به معامله ایست که هنوز وارد نشده اید و از آن جا مانده اید! پس تشخیص به موقع یک موج نوسانی بسیار مهم است .

معامله گری سایه ها

واقعیت بازار نهفته در الگوهای قیمتی یا اندیکاتور ها نیست. اغلب ما این سایه ها را با بازی اصلی اشتباه می گیریم و فکر میکنیم ، قیمت ،الگو و اندیکاتور همه چیز است و بر مبنای آن معامله می کنیم. این تصور کاملا اشتباه است ، بازی چیز دیگری است. وقتی الگوها یا اندیکاتورها معامله موفقی را رقم نمی زنند ، معامله گران بدنبال الگوها و اندیکاتورهای جدید می روند و این بازی در سایه ادامه دارد. تنها دیدن واقعیتی که سایه ها را شکل می دهند می تواند عامل موفقیت ما در این بازی باشد. واقعیت جایی است که قیمت و تغییر قیمت شکل می گیرد . 

معامله گری حرفه ای

تحلیل تکنیکال

بطور کلی تحلیل تکنیکال علمی است که با استفاده از ابزار های گوناگون به بررسی چرایی و چگونگی روند قیمت یک سهام یا دارایی می پردازیم. اندازه گیری ها ، نقطه یابی ها ، پیش بینی ها ، حمایت ها و مقاومت ها ، الگو های هارمونیک و … همگی مشتق علم تحلیل تکنیکال هستند. نکته اینجاست که تحلیل تکنیکال که بصورت خلاصه استفاده از الگو ها و اندیکاتور هاست خود بررسی معلول است! یعنی نتایج علت تغییر قیمت را مورد بررسی قرار می دهیم . تصور کنید پس از یک حادثه طبیعی مثل سیل یا طوفان تمامی درختان و خانه ها شکسته و آوار شده اند … الگو ها و اندیکاتور ها نمایش دهنده درختان شکسته و خانه های خراب شده اند ، اما علت چه بوده است ؟ بله علت طوفان و سیل بوده است ! پس با اطلاع از طوفان می توانستیم این اتفاقات را پیش بینی کنیم اما بررسی درختان شکسته نمی تواند سیگنالی از اتفاقات بعدی به ما بدهد. فکر می کنم کمی واقع بین تر شدید!

فقط در این صورت ما واقعیت بازار را درک میکنیم و می توانیم شروع ، پایان  یا ادامه یک حرکت را پیش بینی کنیم. مشکل این است که ما فقط قیمت را بررسی میکنیم و امیدواریم که معامله باز شده با سود بسته شود. تنها امید کافی نیست توجه به فاکتور های تاثیر گذار در بازار است که به ما در این بازی کمک می کند.

قیمت چگونه تغییر می کند ؟

تغییر قیمت بر اساس عرضه و تقاضا شکل می گیرد. ابتدا تعریف درستی از آنان داشته باشیم :

عرضه : مقدار محصولی که فروشنده قصد دارد به قیمت مشخصی بفروشد .

تقاضا : مقدار محصولی که خریدار قصد دارد به قیمت معینی خرید کند .

 حالا به نکاتی که در این قسمت برایتان می نویسم دقت کنید :

1 – وقتی تقاضا از عرضه بیشتر است و خریداران مایل به پرداخت قیمت های بالاتری هستند قیمت افزایشی خوهد بود.

2 – قیمت تا زمانی افزایش می یابد که دیگر خریداری باقی نماند یا عرضه برابر با میزان تقاضای موجود باشد.

3 – وقتی عرضه بیش از تقاضا باشد در واقع خریداران کاهش یافته و فروشندگان برای فروش محصول خود قیمت های پایینتری را در نظر خواهند گرفت که ادامه این روند منجر به ریزش قیمت خواهد شد.

4 – قیمت تا زمانی افت می کند که دیگر فروشنده ای نباشد یا به عبارتی تقاضا در بازار تمامی عرضه را جذب کند.

به این ترتیب قیمت تابعی از عرضه و تقاضا است و واقعیت بازار معطوف به تصمیمات معامله گران در بازار می شود. هر کندل در چارت های تکنیکال نتیجه عملکرد فرآیند مزایده دو طرف معامله است (محدود به زمان همان کندل است) .

بازی معامله گری

ماهیت بازار سرمایه

حال برگردیم به سوالی که در ابتدای مقاله پرسیدیم ! آیا خرید پکیج های آموزشی بیهوده است ؟ خیر به شرطی که آموزش ها حول محور ماهیت اصلی بازار باشند و دید شما را نسبت به بازی معامله گران بازتر کند و بهره گیری از تحلیل تکنیکال منجر به شناسایی رفتار و احساسات معامله گران در بازار شود. 

اینکه آموزش ببینید و دنبال کنید به خودتان بستگی دارد اما اینکه با سایه ها خود را گول بزنید و از واقعیت فاصله بگیرید چیز دیگریست ! سایه همان الگو یا اندیکاتوریست که بدون توجه به عمق رفتار بازار سعی می کنید از آن نقاط ورود و خروج بیابید و باور دارید که اعداد و ارقامی که نمیدانید چیست شما را به یک فرد ثروتمند تبدیل می کند. عملکرد شما جایی اشتباه خواهد بود که فکر کنید دنبال کردن استراتژی که دیگری به شما دیکته می کند کار درستی است . با نگاه درست به بازار به خودتان کمک کنید!

" بازار به کسانی کمک میکند که به خود کمک کرده اند "